Maraton w Walencji – niebanalna statystyka

Pierwszy raz uczestniczyłem w tak dużych zawodach biegowych, jakim jest maraton w Walencji. Byłem pod dużym wrażeniem organizacji przedsięwzięcia, które znalazło się wśród 10 największych maratonów na świecie. Znalazłem informacje, które oddają ogrom działań organizacyjnych, marketingowych i zaangażowania ludzkiego, które opisuję w tym wpisie.

Biegacze i wolontariusze w liczbach:

  • zapisano 22 000 biegaczy + 200 biegaczy elity (maraton ukończyło: 19 500 biegaczy);
  • 83% startujących to mężczyźni;
  • 17% startujących to kobiety;
  • zapisano 14 000 Hiszpanów i 8 000 biegaczy spoza Hiszpanii;
  • spośród 8 000 biegaczy spoza Hiszpanii najliczniej reprezentowani byli:
    • Włosi – 2 039 biegaczy,
    • Francuzi – 1430 biegaczy,
    • Anglicy – 980 biegaczy,
    • Belgowie – 753 biegaczy,
    • Holendrzy – 691 biegaczy,
    • Niemcy – 308 biegaczy,
    • Portugalczycy – 308 biegaczy,
    • Szwedzi – 164 biegaczy,
    • Polacy – 138 biegaczy,
    • Szwajcarzy – 122 biegaczy,
    • Rosjanie – 105 biegaczy,
    • Marokańczycy – 82 biegaczy,
    • Grecy – 68 biegaczy,
    • Irlandczycy – 68 biegaczy,
    • Norwegowie – 63 biegaczy,
    • Duńczycy – 59 biegaczy,
    • Austriacy – 56 biegaczy,
    • Finowie – 55 biegaczy;
  • łącznie w maratonie uczestniczyli biegacze z 90 krajów;
  • oblicza się, że biegaczom dopingowało ok. 200 000 kibiców;
  • na trasie organizatorzy zorganizowali 210 punktów animacyjnych z muzyką na żywo, DJ-ami, bębniarzami, tancerzami itp.;
  • przy organizacji imprezy pracowało 4 500 autoryzowanych pracowników;
  • nad bezpieczeństwem czuwało 600 funkcjonariuszy, w tym 400 funkcjonariuszy policji miejskiej, 70 policjantów po cywilnemu, 6 policjantów regionalnych, 140 pracowników ochrony, 30 żołnierzy oraz policja narodowa;
  • przy organizacji maratonu pomagało 2 000 wolontariuszy, w tym 130 wolontariuszy na każdej stacji nawadniania, 270 pracowało na Expo, 200 na linii mety oraz 250 wzdłuż trasy;
  • imprezę obstawiało 300 pracowników pomocy medycznej w tym 35 lekarzy, 26 pielęgniarek, 250 fizjoterapeutów, 40 podologów oraz 6 sanitariuszy na rolkach, zgromadzono też 40 defibrylatorów;
  • nad bezpieczeństwem biegaczy czuwały ekipy 32 karetek i 1 quada;
  • relację z imprezy prowadziło 200 autoryzowanych dziennikarzy.

Zaopatrzenie biegaczy w liczbach:

  • organizatorzy przygotowali 275 520 butelek wody (0.33 ml);
  • przygotowano także 77 760 butelek napojów izotonicznych Powerade;
  • łącznie zgromadzono 121 536 litrów płynów;
  • dostarczono 40 000 opakowań Enervit gel;
  • przygotowano 31 500 batonów energetycznych Enervit;
  • dostarczono 58 500 opakowań orzeszków Casa Pons;
  • przygotowano 27 000 opakowań pomarańczy.

Materiały i produkty wykorzystane przy organizacji maratonu w liczbach:

  • wykorzystano 1 800 litrów specjalnej unikatowej farby ekologicznej;
  • przygotowano 112 trofeów dla zwycięzców;
  • zadrukowano 5 000 metrów płótna na reklamy;
  • przygotowano 215 kontenerów na plastik – dla recyklingu;
  • pomoc medyczna przygotowała 60 kg wazeliny i 30 litrów olejku do ciała;
  • zaopatrzono medyków w 150 butli sprayu chłodzącego;
  • zbudowano 2 szpitale polowe;
  • wydano 50 tysięcy plastikowych toreb z logiem maratonu.

Ekonomiczna strona organizacji maratonu:

  • budżet imprezy – 4 234 021 Euro, z tego 51 % środków pochodzi od głównego patrona  imprezy Fundacji Trinidad Alfonso; 26,5 % środków pochodzi z rejestracji zawodników oraz 19 % od sponsorów;
  • każde zainwestowane w maraton 1 Euro przynosi 4,8 Euro dochodów z turystyki;
  • 19 950 272 Euro to suma, jaką zostawiają biegacze i towarzyszące osoby w Walencji podczas maratonu;
  • 12 740 563 Euro to wpływ ekonomiczny maratonu na dochody;
  • 8,9/10 to satysfakcja biegaczy z maratonu w Walencji;
  • 99% biegaczy poleciłoby ten maraton swoim przyjaciołom.

Ciekawostki maratonu w Walencji:

  • maraton w Walencji narodził się tego samego dnia, co maraton w Londynie (29.03.1981 r.);
  • farba służąca do malowania linii wyznaczającej trasę maratonu została wyprodukowana specjalnie na potrzeby tego maratonu, jest ekologiczna i nie można jej nigdzie kupić;
  • ponad 130 tys. biegaczy minęło linię mety we wszystkich edycjach maratonu;
  • łuk startowy jest jednym z największych na świecie – 41 metrów długości i 10 metrów wysokości;
  • oficjalny magazyn maratonu jest najszerzej dystrybuowanym magazynem biegowym w skali roku w Hiszpanii – 35 000 egzemplarzy w rękach biegaczy i turystów;
  • zaproszono prawie 42 000 osób na Paella Party podczas wszystkich edycji, nikt nie odszedł głodny;
  • organizatorzy robią wszystko, aby jeszcze w niedzielę po maratonie Walencja odzyskała swój wygląd sprzed imprezy, usuwane są płotki, instalacje, czyszczone są ulice;
  • przez ubiegły rok reklamowano maraton w Walencji na 26 imprezach biegowych, m.in. w Bostonie, Paryżu, Londynie, Madrycie, Barcelonie;
  • każdego roku generowanych jest średnio 4 tysiące wzmianek o maratonie w mediach;
  • na każdą osobę, która biegła w roku 2010, przypada aktualnie 5,5 biegacza, jest to więc pięciokrotny wzrost zainteresowania tą imprezą;
  • kampania reklamowa objęła 80 billboardów, 5 wielkich paneli, 15 „totemów”, dwa łuki na finiszu, 18 paneli w rozmiarze XXL, 7 plandek wiszących nad mostami i tunelami, reklamy w Movistar i dwa tuziny autobusów;
  • średnio 60 000 osób odwiedza corocznie targi biegowe (Expo) przy okazji maratonu;
  • przestrzeń startowa maratonu liczy 500 m długości;
  • jedynie czterem biegaczom udało się ukończyć wszystkie edycje maratonu;
  • uczestnicy pochodzą ze wszystkich hiszpańskich regionów;
  • liczebnie startujący biegacze są głównie z regionu Walencji, 10% pochodzi z regionu Madrytu;
  • jedynie dwóch biegaczy wygrało dwukrotnie ten maraton;
  • w 1998 roku to właśnie maraton w Walencji wyłonił reprezentantów Hiszpanii na Olimpiadę w Seulu;
  • od 20 lat żaden z mieszkańców Walencji nie pokonał granicy czasowej 2:20; w tym roku silna grupa spróbuje zmierzyć się z tym czasem i powalczy o rekord trasy;
  • ekipa 20 osób przygotowuje worki startowe dla biegaczy, w których znajduje się łącznie 450 000 produktów;
  • najpopularniejszym T-shirtem jest ten w rozmiarze M (8000 biegaczy), rzadziej wybierano L (5500), rozmiar S (3800), najrzadziej XL (1350);
  • patrząc na strefy startowe, najliczniej wybieraną strefą jest ta biegnąca na czas 4:30;
  • maraton kończy się 150 metrowym odcinkiem biegu „po wodzie”; najszybszy biegacz pokona ten dystans poniżej 30 sekund, ale nie musisz się spieszyć, ważne żebyś się cieszył tą chwilą…

Listę wieńczy wspaniałe stwierdzenie:

Uwierz, poświęciliśmy wiele godzin snu na pracę, podążanie naprzód i przygotowanie najlepszego Maratonu z Twoich snów!

Red. jęz. Justyna Harabin, zdjęcia własne

Podziel się ze znajomymiShare on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
0Print this page
Print

Komentarze